0
0

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

51 بازدید
دیجیتال مارکتینگ

آشنایی با دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ به معنای بازاریابی دیجیتالی است که با استفاده از ابزار های دیجیتالی آنلاین یا افلاین اقدام به بازاریابی برای محصولات یا خدمات میکنند. حوزه دیجیتال مارکتینگ مربوط به سالیان اخیر نیست و سال های زیادیست که وجود دارد اما امروزه با ابزارهای دیجیتالی زیاد و همچنین افزایش کاربران فضای مجازی رشد و پیشرفت چشمگیری داشته است.

همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ به هرگونه از بازاریابی محصولات و خدمات است که از طریق دستگاه های الکترونیکی انجام میشود. این جمله تعریف نیل پتل یکی از بزرگترین دیجیتال مارکتر ها در دنیاست.

دیجیتال مارکتینگ چند سالیست در کشور ما رونق بسیاری داشته و بسیاری به صورت تخصصی در یک حوزه و بسیاری به طور کلی در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنند. بخش های مختلف این حوزه شامل موارد زیر است:

  • سئو
  • طراحی سایت
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی محتوا
  • مدیریت شبکه های اجتماعی
  • بازاریابی دیجیتال
  • و …

موارد بالا راه هایی برای دیده شدن برندها و کسب و کارهاست و توسط ابزار هایی میتوان این روش ها را پیاده و مدیریت کرد. تبلیغات کلیکی، کمپین ها و بسیاری از موارد دیگر به شما کمک میکنند تا به عنوان یک برند دیده شوید اما اگر شما در فضای وب فعالیت میکنید، سئو مهمترین راهکار برای رشد شماست. در کنار سئو میتوانید از شبکه های اجتماعی، تبلیغات کلیکی ایمیل مارکتینگ، کمپین ها و … استفاده کنید. این روش ها به صورت غیر مستقیم بر سئو شما و به صورت مستقیم به رشد کسب و کار شما تاثیر گذار است.

دیجیتال مارکتر کیست؟

یک دیجیتال مارکتر لزوما آشنایی و تخصص در تمام این موارد را نیاز ندارد و میتواند در یک بخش به طور تخصصی فعالیت کند. در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام شاهد افرادی هستید که با تولید محتوا به شما آموزش و مشاوره در زمینه افزایش فروش در اینستاگرام میدهند. این افراد به طور تخصصی در حوزه بازاریابی و افزایش فروش در اینستاگرام فعالیت میکنند.

به طور کلی یک دیجیتال مارکتر باید در زمینه بازاریابی و افزایش فروش در فضای مجازی اطلاعات کافی داشته باشد و بتواند به رشد یک کسب و کار سرعت بیشتری بدهد.

 

تخصص های یک دیجیتال مارکتر

تخصص های مورد نیاز یک دیجیتال مارکتر

یک دیجیتال مارکتر باید توانایی تولید محتوا را داشته باشد و این امر زمانی میسر میشود که به نرم افزار های مختلف مسلط باشد. از مهمترین نرم افزار ها میتوان به فتوشاپ، نرم افزار های آفیس، شبکه های اجتماعی و پلتفرم های طراحی سایت اشاره کرد.

برای شبکه های اجتماعی سه نرم افزار Adobe Audition، Adobe Primier، Adobe Photoshop نیاز است و عدم تسلط به این نرم افزار ها باعث ایجاد مشکل در تولید محتوا خواهد شد. اینستاگرام یک شبکه اجتماعی بر پایه تصاویر و ویدئو هاست که به راحتی میتوانید با کمی جستجو شاهد موفقیت صفحاتی باشید که در تولید محتوا عملکرد مناسبی داشته اند.

در سایر بخش های دیجیتال مارکتینگ نیز استفاده از نرم افزار های آفیس بسیار پر کاربرد است زیرا که میریت یک پروژه نیاز به نرم افزار های ورد و اکسل دارد. اگر با این نرم افزار ها کار نکرده اید حتما از الان کار با این دو نرم افزار را شروع کنید.

یکی از مهمترین مسائلی که باید یک دیجیتال مارکتر به آن آشنا باشد مدیریت و کوچینگ یک پروژه است. یک پروژه بدون مدیریت و استراتژی نتیجه مناسبی دریافت نمیکند. پس خود را برای مدیریت آموزش دهید تا بتوانید نتیجه مناسبی کسب کنید.

وظایف دیجیتال مارکتر

به طور مشخص نمیتوان وظایف یک دیجیتال مارکتر را مشخص کرد زیرا شاخه های دیجیتال مارکتینگ زیاد است و هر پروژه نسبت به نیاز خود با متخصص آن حوزه انجام میشود. از پرطرفدار ترین و پرکاربرد ترین حوزه ها در دیجیتال مارکتینگ میتوان به سئو، تولید محتوا، مدیریت شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و طراحی سایت اشاره کرد. در حوزه سئو، وبمستر وظیفه ای برای تولید محتوا ندارد از این رو در هنگام قرارداد با کارفرما این مسئله را مطرح کنید و در صورت نیاز با افزایش هزینه کار در قرارداد ذکر کنید. 

در هر حوزه هم دایره فعالیت افراد متفاوت است. برای مثال در یک پروژه سئو، یک شخص مدیر پروژه و یک شخص وبمستر است و هرکدام به صورت مجزا وظایف متفاوتی دارند. البته این موارد در پروژه های بزرگ رخ میدهد و در پروژه های کوچک تر افراد کمتری حضور دارند.

دیجیتال مارکتینگ را از کجا شروع کنیم؟

ابتدای هرکاری تصمیم و انتخاب است و با هدف گذاری در هرکاری میتوان به موفقیت رسید. بازاریابی دیجیتالی شاخه های زیادی دارد که هرکدام نیاز به دانش تخصصی است. برای سئو از مقاله چگونه سئو را یاد بگیریم؟ استفاده کنید اما برای سایر شاخه های این حوزه کار کمی ساده تر است. سئو به دلیل وسعت بیشتر نیاز به تخصص و یادگیری بیشتری دارد. 

اول به این سوال پاسخ دهید کدام شاخه را برای شروع انتخاب کرده اید؟ اگر انتخاب کرده اید، فقط کافیست مقالات ما برای شروع و وارد شدن به این حوزه را بخوانید. در صورتی که انتخاب نکردید ما برای شما چند پیشنهاد داریم. پیشنهاد اول ما یادگیری وردپرس است که میتوان آنرا بسیار پر درآمد، خوب و کارآمد دانست. اما در کنار وردپرس اگر به دانش کدنویسی مسلط باشید میتوانید یک طراح سایت عالی باشید که بسیاری با این دانش به صورت فریلنسی کسب درآمد میکنند.

در کنار دانش وردپرس دانش سئو یکی از بهترین دانش ها در حوزه دیجیتال مارکتینگ است. شرکت های زیادی امروزه به سمت سئو حرکت کرده اند به میدانند با ورود به حوزه دیجیتال میتوانند فروش خود را چند برابر کنند. سئو یکی از بزرگترین و پر درآمد ترین شغل های اینترنتی حال حاضر دنیاست. دانش سئو و وردپرس امروزه باعث کسب درآمد میلیونی بسیاری در ایران شده است.

سوشال مارکتینگ یا مدیریت بازاریابی شبکه های اجتماعی یکی دیگر از شاخه های خوب این حوزه است و بسیاری ازین راه کسب درآمد میکنند. مدیریت یک صفحه اینستاگرام ممکن است به پیچیدگی چیزی که مشاهده میکنید نباشد و قواعد و اصول خود را دارد. وارد شدن به این حوزه هم نیازمند دانش تخصصی و مناسب است. برای مدیریت یک شبکه اجتماعی نیازمند تسلط بر فتوشاپ و نرم افزار های ادیت عکس و فیلم دارید.

شاخه های دیگری نیز وجود دارد اما در واقع هیچکدام به تنهایی مناسب نیستند و شما نیازمند یادگیری سایر تخصص ها هستید. پس با انتخاب یکی از شاخه ها به کسب درآمد بپردازید.

این مقاله بروزرسانی میشود

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://paaragraph.com/?p=13589
اشتراک گذاری:
میلاد جوان مجیدی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.